1. Generelt

Disse vilkårene gjelder for alle kjøp gjort via Hést sin nettbutikk. Forbrukerkjøp er regulert gjennom blant annet forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Lovene er tilgjengelige på lovdata.no

Ved å bruke nettstedet og/eller legge inn en bestilling, bekrefter du at du har lest, forstått og akseptert vilkårene.

Hést forbeholder seg retten til å oppdatere eller endre vilkårene uten forvarsel. Den versjonen som gjelder for din bestilling er den som var publisert på kjøpstidspunktet.

2. Parter

Selger:
Hést AS
Organisasjonsnummer: 913 885 139
Adresse: Verkstedsveien 8-10, 1671 Kråkerøy
E-post: kontakt@heest.no
Betegnes i vilkårene som ”Hést”, ”heest.no”, ”webområdet”, ”selger”, ”vi”, ”vår”, ”vårt”, ”våre”, ”oss”.

Kjøper:
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i vilkårene som ”kjøper”, ”kunden”, ”du”, ”deg”, ”din”, ”ditt”, ”mottaker”.

3. Priser og betaling

Prisene som vises på nettstedet gjelder ved bestillingstidspunktet. Prisene oppgis i følgende valutaer basert på landet du handler fra: NOK (Norge), EUR (EU-land), DKK (Danmark), SEK (Sverige) og USD (USA og øvrige land). Prisene inkluderer merverdiavgift (mva) der dette er pålagt etter gjeldende regelverk (i Norge er ordinær sats per i dag 25 %). Endringer i mva-sats etter bestillingsdato kan medføre prisjustering uten særskilt varsel.

Fraktkostnader er ikke inkludert i produktprisen og beregnes i kassen før betaling fullføres, i tråd med vår fraktpolicy.

Ved åpenbar feilprising som følge av teknisk eller menneskelig feil forbeholder Hést seg retten til å annullere ordren og refundere innbetalt beløp.

Betaling kan gjøres med de betalingsmetodene som til enhver tid er tilgjengelige på nettstedet.

 

4. Kjøps- og kundeopplysninger

For å gjennomføre et kjøp må du akseptere disse vilkårene. Ved å akseptere vilkårene bekrefter du at du vil følge dem, og at du godtar Hést sin behandling av personopplysninger samt bruk av informasjonskapsler (cookies).

Kjøpsavtalen som reguleres av disse vilkårene anses inngått når Hést bekrefter bestillingen skriftlig til din oppgitte e-postadresse (ordrebekreftelse). Vi anbefaler at du lagrer ordrebekreftelsen for eventuelle henvendelser til Hést sin kundeservice. Avtalen omfatter betaling og levering for den aktuelle bestillingen. Når varen er levert og betaling gjennomført, oppstår ingen ytterligere betalingsforpliktelser for kjøper. Vilkårene gjelder likevel for de kjøpte varene.

Dersom Hést av noen grunn ikke kan sende bestillingen, vil vi informere deg så snart som mulig. Hvis betaling allerede er mottatt, refunderes beløpet via samme betalingsmetode som ble brukt ved bestilling, så langt dette er mulig.

Hést tilstreber å sende ordrebekreftelse senest innen 24 timer etter at bestillingen er mottatt. Ved bestillinger lagt inn på fredager, helligdager eller i helger kan bekreftelsen drøye noe; i slike tilfeller tilstreber vi bekreftelse senest kl. 16.00 første påfølgende arbeidsdag. Alle bestillinger gjøres via nettstedet.

Kjøper er ansvarlig for at oppgitte kundeopplysninger er korrekte og fullstendige, og hefter for eventuelle konsekvenser av feilaktig informasjon. Informasjon om Hést sin behandling av personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

5. Leveringstid og fraktpolicy

Varer leveres normalt innen 2–5 virkedager.

I høysesong (f.eks. jul) kan leveringstiden bli lenger. Leveringstiden regnes fra du mottar ordrebekreftelsen. Oppgitt leveringstid er veiledende; Hést kan ikke garantere levering innen angitte tider, da uforutsette forsinkelser kan oppstå hos oss eller transportør (Bring og DHL).

Dersom pakken leveres til «Post i Butikk», må kjøper hente pakken personlig og fremvise legitimasjon og ordrenummer. Hvis en representant henter pakken, må både din og representantens legitimasjon fremvises. Du mottar varsel om hvor og når pakken kan hentes via Posten-appen, e-post og – dersom mobilnummer er oppgitt – SMS.

Hentefrist for pakker til Post i Butikk og Pakkeboks er 7 dager. Kjøper kan kostnadsfritt be om forlenget hentefrist fra 7 til 14 dager i Posten-appen.

For pakker som ikke hentes innen fristen, forbeholder Hést seg retten til å belaste et gebyr på 79 kr for å dekke returfrakt og håndtering.

Dersom pakken er synlig skadet ved utlevering, skal den ikke hentes ut. Ta i stedet kontakt med Hést kundeservice, så sender vi ny vare eller krediterer kjøpet.

Fraktkostnader:

– Fri frakt på norske ordre over 2500 kr

– For utenlandske ordre tilkommer frakt på 150 kr.

– For ordre under 2500 kr tilkommer frakt på 79 kr for Norge og 150 kr for utenlandske ordre.

6. Betaling og godkjenning av vilkår

Kjøper skal betale bestillingen via Hést sine samarbeidspartnere, for øyeblikket Adyen (www.adyen.com). Adyen kan kontaktes via deres kontaktsenter https://www.adyen.com/contact.

Hos Hést kan du velge mellom følgende sikre betalingsmetoder:

  • Kortbetaling: Betaling med kreditt- eller debetkort. Beløpet trekkes samme dag som bestillingen legges inn.

  • Klarna faktura: Inntil 30 dagers betalingsfrist. Faktura sendes på e-post når pakken sendes fra oss.

  • Klarna delbetaling: Tilbys som eget valg i kassen. Faktura sendes til den e-postadressen som ble oppgitt ved bestilling.

Hést har aldri tilgang til kortinformasjon og kan derfor ikke registrere eller lagre kortopplysninger.

7. Angrerett

Ved kjøp i nettbutikken har du som kunde alltid 14 dagers angrerett fra dagen varen mottas, jf. angrerettloven. For å benytte angreretten må du returnere varen i original stand.

 7.1 Når angreretten ikke gjelder

Angreretten gjelder ikke for:

a) Varer som er produsert etter kundens anvisninger eller som på annen måte har fått et personlig preg (for eksempel produkter med trykk eller brodering).

b) Varer med brutt forsegling som ikke kan returneres av helsemessige eller hygieniske årsaker (f.eks. badetøy).

7.2 Slik benytter du angreretten

Fyll ut returskjema som fulgte med din bestilling.

Returer Norge:

For returer sendt fra Norge må du bruke Posten Bring. Benytt følgende link for å bestille returseddel:

Her fyller du inn returkoden Hest1671, skriver inn din adresse, og oppgir ordrenummeret ditt under “referanse”. Når dette er gjort, klikker du på “Lag returetikett” og skriver ut etiketten. Denne etiketten festes godt synlig på pakken.

Returner deretter pakken ved å levere den til nærmeste Posten/Post-i-butikk, eller legg den i en rød offentlig postkasse dersom den får plass. Vær oppmerksom på at returen kun kan sendes via Posten/Bring, returer sendt med PostNord eller MyPack godtas ikke. Risiko og ansvar for pakken ligger hos kunden frem til returen er mottatt av oss, og vi anbefaler derfor at du velger frakt med sporing.

Viktig: Dersom du velger å bruke DHL Express innad i Norge når du handler, er det viktig at du returnerer ved å bruke Posten Bring.

Returer fra utlandet:

For å returnere en vare, benytt den returetiketten som fulgte med i pakken, og lever pakken på nærmeste DHL-innleveringssted. Dersom det ikke fulgte med en returetikett, vennligst ta kontakt med oss på e-post (kontakt@heest.no), så vil vi hjelpe deg videre.

Varen skal returneres senest 14 dager etter at du mottok varen. Den må være i samme stand som da den ble mottatt: ubrukt, i originalemballasje, med alle merkelapper på, uten lukt eller andre merker. Dersom originalemballasjen er ødelagt, kan varen anses som brukt, og Hést kan gjøre fradrag for verdireduksjon.

Ved bruk av angreretten står du ansvarlig for varens tilstand etter mottak og under returfrakten. Dersom du benytter den forhåndsbetalte returetiketten fra Hést, trekkes et returfraktbeløp på 79 kr fra refusjonen. Dersom du velger en annen fraktmåte enn den Hést tilbyr, dekker du selv kostnaden og risikoen ved transport.

Hést erstatter ikke fraktkostnader dersom retur skjer via annen metode enn posten (for Norge) eller medfølgende returetikett fra DHL for utenlandske ordre.

7.3 Tilbakebetaling

Når angreretten benyttes og retur er godkjent, refunderes kjøpesummen av Adyen /Klarna via samme betalingsmåte som ble brukt ved bestilling (med fradrag for returfrakt dersom du har benyttet returetiketten).

Tilbakebetaling skjer snarest mulig, og senest innen 14 dager etter at Hést har godkjent returen.

8. Bytterett

Du har rett til å bytte en bestilt vare til Hést i henhold til angreretten (punkt 7) innen 14 dager etter at du eller din representant mottok varen.

Returfrakten ved bytte er gratis dersom du legger inn en ny bestilling og benytter returetikett via denne linken eller medfølgende returetikket fra DHL (gjelder utenlandske ordre). Tilbakebetaling skjer først når Hést har mottatt, registrert og godkjent den returnerte varen.

Bytteretten gjelder ikke for:

a) Varer med brutt forsegling som av helsemessige eller hygieniske årsaker ikke kan byttes (f.eks. bikini).

9. Reklamasjon og garanti

Vi forsøker alltid å vise produktenes egenskaper, inkludert sammensetning og farger, så korrekt som mulig i nettbutikken. Vær oppmerksom på at farger kan avvike noe avhengig av skjerminnstillinger.

Hést kontrollerer alle varer før utsendelse. Dersom en vare likevel er skadet eller defekt ved mottak, kan du reklamere i henhold til forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon krever dokumentasjon på kjøpet, og vi anbefaler derfor at du tar vare på ordrebekreftelse og betalingsreferanse.

Reklamasjonsretten dekker kun opprinnelige feil, ikke normal slitasje. Reklamasjon må meldes innen rimelig tid og senest to måneder etter at feilen ble oppdaget. Totalt kan du reklamere i inntil to år fra mottak, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger.

Dersom varen har en mangel som ikke skyldes deg, kan du i henhold til loven kreve retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning. Hést forbeholder seg retten til først å forsøke retting eller omlevering.

Ved reklamasjon skal den vedlagte returetiketten benyttes. Dersom du mangler returetikett, kontakt kundeservice for en ny. Bruk av denne innebærer at fraktkostnaden dekkes av Hést. Fraktkostnader som påløper ved alternative returmetoder dekkes ikke.

Alle reklamasjoner skal meldes skriftlig til kundeservice og inneholde en beskrivelse samt bilde av feilen.

Kontakt kundeservice:

• Åpningstider: hverdager 09.00 – 15.00

• E-post: kontakt@heest.no 

10. Hést sitt ansvar

Hést sitt ansvar

Ingenting i disse vilkårene begrenser Hést sitt ansvar der dette ville være ulovlig etter gjeldende lovgivning.

Hést er ikke ansvarlig for indirekte tap, som tapte inntekter eller forretningsmuligheter. Vi er heller ikke ansvarlige for manglende leveranser eller oppfyllelse av forpliktelser som skyldes forhold utenfor vår kontroll, som f.eks. brann, oversvømmelse, streik, krig, pandemier eller andre force majeure-hendelser.

 Maksimalt ansvar for tap eller skade knyttet til en bestilling er begrenset til det totale beløpet for den aktuelle bestillingen.

 

11. Innhold på nettstedet, opphavsrett og rettigheter

Hést tar forbehold om eventuelle skrive- og bildefeil på nettstedet. Alle immaterielle rettigheter, inkludert varemerker og opphavsrett, tilhører Hést eller lisensgivere. Innholdet er beskyttet av lover om opphavsrett, markedsføring og varemerker.

Det er ikke tillatt å kopiere eller bruke hele eller deler av innholdet til kommersielle formål uten skriftlig samtykke fra Hést. Privat og ikke-kommersiell bruk er tillatt.

 

12. Overdragelse

Hést forbeholder seg retten til å overdra eller pantsette betalingskrav, inkludert avbetalinger, som oppstår i forbindelse med leveranse av varer. 

13. Klausulers gyldighet

Dersom en bestemmelse i disse vilkårene kjennes ugyldig av domstol eller tilsynsmyndighet, skal dette ikke påvirke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene.

14. Tvister

Tvister som gjelder disse vilkårene reguleres av norsk lov og avgjøres i norsk domstol.

Dersom du ønsker å klage på en vare, må du følge prosedyren for reklamasjon (punkt 9). Hést vil behandle klagen og gi deg svar. Dersom du ikke er fornøyd med vår vurdering, kan du som forbruker ta saken videre til Forbrukertilsynet. Vi følger beslutninger tatt av Forbrukertilsynet.

Mer informasjon finner du på www.forbrukertilsynet.no

15. Selskapsinformasjon

Kontakt kundeservice:
Hést AS
Organisasjonsnummer: 913 885 139
Adresse: Verkstedsveien 8-10, 1671 Kråkerøy
E-post: kontakt@heest.no